img
Loppla logga

VANLIGA FRÅGOR

Hjälp! Jag behöver hjälp!

Ingen fara! Hör av dig till Team Lopplas support med verkliga och mänskliga människor! Epost: info@loppla.se eller telefon: 072-4465032.

Hur funkar det att sälja via Loppla?

Via Loppla kan du sälja massor av prylar i en och samma annons. Perfekt om du t ex rensat förrådet, ska flytta eller sälja ett helt hem. Genom auktion bland hundratals uppköpare får du bästa pris. Vinnande budgivare köper och hämtar upp alltihopa, helt enkelt. 1. Skapa gratis konto. För trygga affärer registrerar alla sig med BankID. 2. Lägg upp en annons med allt du har att sälja i en och samma annons. Det finns plats för många bilder och t o m bildtexter. Det är helt gratis att sälja via Loppla. Ett riktmärke är att annonsen ska gälla minst 10 föremål. 3. Välj utropspris och sluttid för auktionen. TIPS! Sätt ett så lågt utropspris du någonsin kan tänka dig att sälja för. Om du bara vill bli av med sakerna och att de ska komma till användning, sätt t ex 10 kr i utrop. 4. Så fort din annons är godkänd av Loppla publiceras den. Uppköpare får dagligen mail om nya annonser. 5. När auktionen är avslutad hämtar uppköparen som vunnit auktionen upp prylarna. Du tar i samband med det betalt, t ex genom Swish. Inspireras gärna av avslutade annonser för att få tips om hur du bäst utformar din annons för att få mycket bud. Avslutade annonser hittar du längst ner i listan över Senast inlagda annonser. PS. Vill du ändra något i din publicerade annons? Maila info@loppla.se så fixar vi det. Än så länge har vi inte funktionen att användare själva kan redigera publicerad annons.

Hur funkar det att köpa via Loppla?

Via Loppla kan du superenkelt göra uppköp av partier av prylar. T ex av den som rensat sitt förråd, ska flytta eller sälja ett helt hem. Du lägger bud på alla prylar i en annons. Högst bud vinner! På Loppla är alla välkomna att vara uppköpare. Oavsett vad du registrerat dig som, kan du både sälja och köpa via Loppla. 1. Skapa konto, så får du dagligen mail om nya annonser på Loppla. För trygga affärer får alla registrera sig med BankID. 2. Lägg ditt bud. Ett bud gäller på alla föremål i annonsen och är bindande. Du kan antingen lägga ett engångsbud eller ett maxbud. Om du lägger ett maxbud sköter Lopplas budrobot budgivningen åt dig, upp till ditt maxbud. Lägger du ett engångsbud gäller det budet direkt. 3. Vinner du auktionen får du kontaktuppgifter till säljaren och tar kontakt med denne inom 24 timmar. Du gör upp om upphämtning och betalning direkt med säljaren. 4. Utöver vinnande bud betalar du även inropsavgift till Loppla, motsvarande 15% av försäljningspriset, dock alltid minst 50kr. Du får en faktura, som du hittar under Mitt konto / Fakturor/avgifter. Behöver du personlig support? Maila info@loppla.se eller ring 072-446 50 32.

Vad kostar det att sälja via Loppla?

Det är gratis att sälja via Loppla! :)

Vad kostar det att köpa via Loppla?

Du som köper via Loppla betalar (utöver vinnande bud till säljaren) en inropsavgift till Loppla, som motsvarar 15% av vinnande bud, minst 50kr per vunnen auktion. Du får en faktura per mail och hittar även fakturan på Mitt konto / Fakturor & avgifter.

Kan jag sälja enstaka föremål via Loppla?

Nix pix! Loppla är en marknadsplats för just försäljning av partier eller mängder av prylar. Ett riktmärke är att varje annons ska innehålla minst 10 föremål, gärna många fler. Du får alltså inte lägga ut en annons om enbart din cykel, men kan självklart sälja den tillsammans med andra föremål.

Ska jag göra en eller flera annonser?

Loppla är en marknadsplats där man säljer just rubb & stubb i ett svep. En grundprincip är att det ska vara minst 10 föremål per annons, gärna mer. Om du har VÄLDIGT mycket prylar kan du publicera flera annonser samtidigt.

Vad får man sälja via Loppla?

Du får sälja alltifrån en källarrensning till ett helt förråd eller hem. På Loppla säljer man partier av prylar till högstbjudande uppköpare. Ett riktmärke är att det ska vara minst 10 artiklar per annons, gärna många fler! Annonser som enbart eller till väldigt stor majoritet innehåller kläder eller skor för vuxna publiceras inte längre på Loppla. Detta då sådant tyvärr är mycket svårsålt i denna partiform. På Loppla får du självklart inte heller sälja något som är olagligt eller som kan väcka anstöt.

Måste det jag säljer vara begagnat?

Nej! Men det kan vara så att vi behöver ställa några frågor kring var prylarna kommer ifrån etc, innan vi publicerar.

Kan jag sälja kläder via Loppla?

Vi publicerar inte längre annonser som enbart eller till majoritet består av kläder och skor för vuxna. Annonser med barnkläder kan dock publiceras. Skälet till att vi inte publicerar annonser med enbart / majoritet kläder och skor för vuxna är att detta är väldigt svårt att sälja i partier.

Hur snabbt publiceras min annons?

Så snabbt som Team Lopplas admins Maria eller Emma hinner reagera! De är ofta mycket snabba att granska din annons, men så klart mänskliga och kan ibland köra bil, lira fotboll, äta en glass etc :)

Jag har skapat konto, men kan inte logga in. Vad göra?

Du ska ha fått ett aktiveringsmail från Loppla när du skapar konto. Klicka på länken i det, så är ditt konto aktivt. Om du inte fått aktiveringsmailet eller något annat inte fungerar - maila oss på Loppla (info@loppla.se), så hjälper vi dig!

Hur många bilder kan jag ha i min annons?

Upp till 40 stycken. Lägg förslagsvis upp översiktliga bilder och sedan detaljbilder på de föremål du tror kan vara extra intressanta. Du kan också lägga in bildtexter där du beskriver vad man ser på de olika bilderna. Du väljer hur detaljerad du vill vara!

Vad ska jag sätta för utropspris?

Sätt det lägsta pris du kan tänka dig att sälja prylarna för som utropspris. När du sätter ditt utropspris ska du tänka in att uppköparna också har en inropsavgift på 15% på försäljningsbeloppet (minst 50 kr). Om det viktigaste för dig är att bli av med prylarna sätter du förslagsvis ett riktigt lågt utropspris, t ex 10 kr. Genom Loppla når du ut till massor av uppköpare samtidigt och vet därför att du får marknadsmässigt uppköparpris. Inspireras gärna av avslutade annonser för att få tips om hur du bäst utformar din annons för att få mycket bud. Avslutade annonser hittar du längst ner i listan över Senast inlagda annonser.

Jag fick inget bud. Kan jag starta om annonsen?

Javisst! Du går in under Mitt konto / Mina auktioner och öppnar aktuell annons. Du kan starta om din annons upp till två gånger.

Går det att redigera min annons efter att den publicerats?

Hör av dig till oss på info@loppla.se med vad du vill ha för ändringar, så hjälper vi dig. Än så länge finns inte funktionen för användare själva att redigera sin annons, men den kommer!

Får företag använda Loppla?

Javisst, det går fint! Du kan registrera ett konto som företag med firmanamn och organisationsnummer.

Var hålls auktionen? Och kan jag komma och titta i förväg?

Auktionerna via Loppla sker helt online! Du bjuder på det du ser i annonsen. Man kan alltså inte åka och titta på föremålen i förväg. Säljaren anger vid skapandet av annonsen var prylarna ska hämtas upp. Vinnande uppköpare får adress till upphämtningsplatsen. I annonsen syns endast ort, inte gatuadress.

Kan jag Loppla för välgörenhet?

Ja, självklart! Om du vill att försäljningssumman skänks till välgörenhet kan du antingen ange välgörenhetsorganisationens swishnummer till uppköparen, alternativt att du betalar till välgörenhetsorganisationen efter att du fått betalt av uppköparen.

Hur funkar budgivningen?

Du lägger ett bud på hela annonsen, d v s alla föremål. Du kan redan från början lägga det högsta bud du kan tänka dig genom att använda maxbud. Lopplas budrobot kommer då att sköta budgivningen åt dig, aldrig över ditt maxbud. Om du hellre själv vill lägga manuella bud under budgivningen kan du självklart göra det och väljer då engångsbud.

Måste jag köpa allt?

Ja, du lägger bud på alla föremål i en annons och ska också hämta upp alla föremål som du köpt.

Kan jag ångra ett bud?

Nej, bud är bindande och vid vinnande bud är du betalningsansvarig båda gentemot säljaren (vinnande bud) och gentemot Loppla (inropsavgiften). Du är också skyldig att hämta upp alla föremål du köpt hos säljaren.

Vad gör jag när jag vunnit en auktion?

Ta kontakt med säljaren inom 24 timmar och var redo att hämta upp föremålen inom 3 dagar. Du betalar först när du är på plats hos säljaren. När du möter upp säljaren betalar du hela auktionsbeloppet (det vinnande budet). Du får inte pruta. Du är också ansvarig för att ta med dig allt du har köpt. Du får inte lämna kvar något. Glöm inte att betala inropsavgiften till Loppla! Du får en faktura både per mail och under Mitt konto / Fakturor & avgifter.

Hur vet jag att jag som uppköpare får allt som är med i annonsen?

Kontrollera lådorna noga vid upphämtning. Jämför med bilderna i annonsen. Ta den tid du behöver för att kontrollera att du fått med dig allt från säljaren. Och du, du behöver inte betala något innan du hämtar upp prylarna!

Vad gör jag om jag inte får kontakt med säljaren / vinnande uppköpare?

Kontakta Loppla på mail (info@loppla.se) eller telefon (072-446 50 32), så försöker vi hjälpa till.

Varför måste jag registrera mig med BankID?

För reko affärer, ni användare ska veta vem ni gör affärer med. BankID-integrationen levereras av Scrive, som många stora företag använder sig av.

Hur får jag meddelande om nya auktioner?

Gå till Mitt konto / Inställningar och välj att registrera dig som "Uppköpare". Då får du automatiskt dagliga mail om nya auktioner. Du kan när som helst ändra din inställning till "Säljare". Då kan du fortfarande lägga bud på auktioner, men får inte några mail om nya auktioner.

Hur stänger jag av mailnotiser från Loppla?

Om du är registrerad som uppköpare får du just nu mail dagligen om nya annonser som lagts ut på Loppla. Vill du inte ha dessa kan du gå in under Mitt konto / Inställningar och registrera dig som Säljare. Du kan då fortfarande köpa prylar, men får inte notiser om nya annonser.

Hur gör jag för att avsluta mitt konto?

Kontakta oss på info@loppla.se så hjälper vi dig.

Vilka är Loppla?

Loppla AB är företaget bakom tjänsten. Grundare är teamet bakom Sveriges största loppsarrangörer Stockholmsmarknader AB.

Finns Loppla i hela Sverige?

Än så länge är fokus på Stockholms län, men även kringliggande län har möjlighet att sälja och köpa via Loppla. Så småningom är planen att Loppla ska finnas i hela Sverige.

Var hittar jag användarvillkoren för Loppla?

Här: https://loppla.se/user-terms

Hur kontaktar jag Loppla?

Du når oss via epost: info@loppla.se eller telefon 072-446 50 32.

Någon fundering?

Om Loppla AB