img
Loppla logga

VANLIGA FRÅGOR

Hjälp! Jag behöver hjälp!

Ingen fara! Hör av dig till Team Lopplas support med verkliga och mänskliga människor! Epost: info@loppla.se.

Hur funkar det att sälja via Loppla?

Via Loppla kan du sälja massor av prylar i en och samma auktion. Slipp massor av olika köpare - sälj rubbet till en person! Hela auktionen läggs ut för budgivning – vinnande budgivare köper och hämtar upp alltihop. Perfekt om du t ex rensat förrådet, ska flytta etc. Du kan också sälja på vanligt vis med auktion på en pryl i taget. Att sälja via Loppla är dessutom helt gratis! 1. Skapa gratis konto. 2. Lägg upp auktion med bilder, beskrivning och bildtexter. Du kan sälja hur mycket blandade saker du vill i en och samma auktion. Ge så bra beskrivning du kan av det du säljer. Skriv t ex gärna ut varumärken. Ta gärna separata bilder på de föremål du tror är extra intressanta. 3. Välj utropspris och sluttid för auktionen (1-7 dygn). Utropspriset är det lägsta pris du kan tänka dig att sälja alltihop för. Vad är det värt för dig att slippa lägga tid på att själv sälja prylarna styckevis? Ge mängdrabatt! Om det viktigaste för dig är att bli av med allt och att det går till återbruk, sätt t ex 10 kr. Inspireras gärna av avslutade auktioner för att få tips om hur du bäst utformar din auktion. Avslutade auktioner hittar du bland Auktioner. 4. När du skapat din auktion granskas den av Loppla före publicering. Loppla skickar dagligen ut mail om alla nya auktioner till intresserade köpare. Inte sällan får auktioner bud mot slutet av auktionstiden. 5. När auktionen är avslutad hämtar köparen som vunnit auktionen upp alla prylarna. Du tar i samband med det betalt, t ex genom Swish. Det är gratis att sälja via Loppla. Endast köparen betalar en inropsavgift till Loppla på 15% utöver slutpriset till dig. PS. Vill du ändra något i din publicerade auktion? Maila info@loppla.se så fixar vi det. Än så länge finns inte funktionen att användare själva kan redigera publicerad auktion.

Vad är fördelen med att sälja via Loppla?

- Du blir av med allt på en gång. En och samma köpare hämtar alla prylar i din auktion. - Du får grejorna upphämtade. - Priset är uppgjort och klart på förhand. - Via Lopplas auktionsmodell får du högsta möjliga pris. Detta eftersom det är budgivning på dina grejor. - Alla får vara med och lägga bud. - Du når ut till uppköpare och andra pryl- och loppisintresserade i hela Stockholms län. Detta då Loppla drivs av teamet bakom Loppistajm med Stockholmsmarknader, sedan många år de största loppisarrangörerna i Sverige och Stockholm. - Sist, men inte minst: Prylarna kommer till användning! Och återbruk är ju det finaste som finns! :)

Hur funkar det att köpa via Loppla?

Via Loppla kan du superenkelt göra uppköp av partier av prylar. T ex av den som rensat sitt förråd, ska flytta eller sälja ett helt hem. Du lägger bud på alla prylar i en auktion. Högst bud vinner! Det finns också vanliga auktioner med enstaka prylar. 1. Skapa konto. Om du vill ha dagliga mail om nya auktioner - välj då alternativet "Jag kommer att vilja köpa prylar". 2. Kolla in alla mumsiga auktioner. Kika runt ordentligt bland bilderna, så att du inte missar någon auktion med skatter i! Du kan filtrera auktionerna utifrån vad du är intresserad av: Små partier, Stora partier, Kläder resp En pryl. 3. Lägg ditt bud. Ett bud gäller på alla föremål i auktionen och är bindande. Om du lägger ett maxbud sköter Lopplas budrobot budgivningen åt dig, upp till ditt maxbud. Lägger du ett engångsbud gäller det budet direkt. Om du är intresserad av en auktion, men tycker att utropspriset är för högt, så kan du pruta. Föreslå då ett nytt utropspris till säljaren i kommentarsfältet. 4. Vinner du auktionen får du kontaktuppgifter till säljaren. Du gör upp om upphämtning och betalning direkt med säljaren. Se till att ta kontakt inom 24 timmar. 5. Utöver vinnande bud betalar du även inropsavgift till Loppla, motsvarande 15% av försäljningspriset, dock alltid minst 25 kr. Du får en faktura, som du hittar under Mitt konto / Fakturor & avgifter. Behöver du personlig support? Maila info@loppla.se.

Vad kostar det att sälja via Loppla?

Det är gratis att sälja via Loppla! :)

Vad kostar det att köpa via Loppla?

Du som köper via Loppla betalar (utöver vinnande bud till säljaren) en inropsavgift till Loppla, som motsvarar 15% av vinnande bud, minst 25 kr per vunnen auktion. Du får en faktura per mail och hittar även fakturan på Mitt konto / Fakturor & avgifter.

Ska jag göra en eller flera auktioner?

Loppla är specialbyggt för att du ska kunna lägga upp massor av saker i en enda auktion. Du kan alltså sälja rubb & stubb i ett svep till köparen, allt ifrån några saker till ett helt hem. Du kan också dela upp dina prylar i några olika auktioner med ett mindre parti prylar i varje auktion. Eller så säljer du styckevis. Gör som passar dig bäst! Loppla är helhetslösningen för alla hemmarensare.

Kan jag sälja enstaka föremål via Loppla?

Japp! Du väljer då kategorin "En pryl" när du skapar din auktion. Loppla är specialbyggt för försäljning av partier eller mängder av prylar i samma auktion - supersmidigt för dig som vill sälja mycket utan att möta upp en massa olika köpare. Vill du sälja någon pryl för sig, kanske något större eller mer värdefullt, hjärtligt välkommen att göra det! :)

Vad får man sälja via Loppla?

Du får sälja alltifrån några prylar till en källarrensning till ett helt förråd eller hem. På Loppla säljer man partier av prylar till högstbjudande uppköpare. Det går också att sälja på vanligt vis, med en pryl per auktion. Självklart får du inte sälja något som är olagligt eller som kan väcka anstöt.

Måste det jag säljer vara begagnat?

Om du har auktion på ett parti med prylar kan du sälja nya saker, t ex restpartier om du vill det. Däremot kan du inte sälja nytillverkat som styckeförsäljning. Detta för att Loppla främst främjar hållbarhet och återbruk - inte återförsäljning av nyproducerat. Du kan alltså inte ha en "webbshop" på Loppla med prylar du importerat.

Kan jag sälja kläder via Loppla?

Det går fint! Om det främst är kläder och skor du vill sälja - välj kategorin Kläder.

Hur snabbt publiceras min auktion?

Så snabbt som Team Lopplas admins Maria eller Emma hinner reagera! De är ofta mycket snabba att granska din auktion, men så klart mänskliga och kan ibland köra bil, lira fotboll, äta en glass etc :)

Jag har skapat konto, men kan inte logga in. Vad göra?

Du ska ha fått ett aktiveringsmail från Loppla när du skapar konto. Klicka på länken i det, så är ditt konto aktivt. Om du inte fått aktiveringsmailet eller något annat inte fungerar - maila oss på Loppla (info@loppla.se), så hjälper vi dig!

Hur många bilder kan jag ha i min auktion?

Upp till 40 stycken. Lägg förslagsvis upp översiktliga bilder och sedan detaljbilder på de föremål du tror kan vara extra intressanta. Du kan också lägga in bildtexter där du beskriver vad man ser på de olika bilderna. Ju "bättre" auktion du gör desto högre bud får du.

Vad ska jag sätta för utropspris?

Sätt det lägsta pris du kan tänka dig att sälja prylarna för som utropspris. När du sätter ditt utropspris ska du tänka in att uppköparna också har en inropsavgift på 15% på försäljningsbeloppet (minst 25 kr). Om det viktigaste för dig är att bli av med prylarna sätter du förslagsvis ett riktigt lågt utropspris, t ex 10 kr. Genom Loppla når du ut till massor av uppköpare samtidigt och vet därför att du får marknadsmässigt uppköparpris. Inspireras gärna av avslutade auktioner för att få tips om hur du bäst utformar din auktion för att få mycket bud. Avslutade auktioner hittar du längst ner i listan över Senast inlagda auktioner.

Jag fick inget bud. Kan jag starta om auktionen?

Javisst! Du går in under Mitt konto / Mina auktioner och öppnar aktuell auktion. Du kan starta om din auktion upp till två gånger.

Går det att redigera min auktion efter att den publicerats?

Hör av dig till oss på info@loppla.se med vad du vill ha för ändringar, så hjälper vi dig. Än så länge finns inte funktionen för användare själva att redigera sin auktion, men den kommer!

Får företag använda Loppla?

Javisst, det går fint! Du kan registrera ett konto som företag med firmanamn och organisationsnummer.

Var hålls auktionen? Och kan jag komma och titta i förväg?

Auktionerna via Loppla sker helt online! Du bjuder på det du ser i auktionen. Man kan alltså inte åka och titta på föremålen i förväg. Säljaren anger vid skapandet av auktionen var prylarna ska hämtas upp. Vinnande uppköpare får adress till upphämtningsplatsen. I auktionen syns endast ort, inte gatuadress.

Kan jag Loppla för välgörenhet?

Ja, självklart! Om du vill att försäljningssumman skänks till välgörenhet kan du antingen ange välgörenhetsorganisationens swishnummer till uppköparen, alternativt att du betalar till välgörenhetsorganisationen efter att du fått betalt av uppköparen.

Hur funkar budgivningen?

Du lägger ett bud på hela auktionen, d v s alla föremål. Du kan redan från början lägga det högsta bud du kan tänka dig genom att använda maxbud. Lopplas budrobot kommer då att sköta budgivningen åt dig, aldrig över ditt maxbud. Om du hellre själv vill lägga manuella bud under budgivningen kan du självklart göra det och väljer då engångsbud. Om du är intresserad av en auktion, men tycker att utropspriset är för högt, så kan du föreslå ett nytt utropspris till säljaren i kommentarsfältet.

Måste jag köpa allt?

Ja, du lägger bud på alla föremål i en auktion och ska också hämta upp alla föremål som du köpt.

Kan jag ångra ett bud?

Nej, bud är bindande och vid vinnande bud är du betalningsansvarig båda gentemot säljaren (vinnande bud) och gentemot Loppla (inropsavgiften). Du är också skyldig att hämta upp alla föremål du köpt hos säljaren.

Vad gör jag när jag vunnit en auktion?

Ta kontakt med säljaren inom 24 timmar och var redo att hämta upp föremålen enligt eventuella villkor i auktionen. Du betalar först när du är på plats hos säljaren. När du möter upp säljaren betalar du hela auktionsbeloppet (det vinnande budet). Du får inte pruta. Du är också ansvarig för att ta med dig allt du har köpt. Du får inte lämna kvar något. Glöm inte att betala inropsavgiften till Loppla! Du får en faktura både per mail och under Mitt konto / Fakturor & avgifter.

Hur vet jag att jag som uppköpare får allt som är med i auktionen?

Kontrollera lådorna noga vid upphämtning. Jämför med bilderna i auktionen. Ta den tid du behöver för att kontrollera att du fått med dig allt från säljaren. Och du, du behöver inte betala något innan du hämtar upp prylarna!

Vad gör jag om jag inte får kontakt med säljaren / vinnande uppköpare?

Testa alla kontaktvägar: Maila, sms:a, ring. Om du inte fått kontakt med motparten inom två dygn - kontakta Loppla på mail (info@loppla.se), så försöker vi hjälpa till.

Varför får jag förfrågan om att identifiera mig med BankID?

För reko affärer, ni användare ska veta vem ni gör affärer med kommer ibland en förfrågan om att identifiera sig med BankID. Det görs då via leverantören Scrive, som många stora företag använder sig av.

Hur får jag meddelande om nya auktioner?

Gå till Mitt konto / Notiser och välj att registrera dig som "Uppköpare". Då får du automatiskt dagliga mail om nya auktioner. Du kan när som helst ändra din inställning till "Säljare". Då kan du fortfarande lägga bud på auktioner, men får inte några mail om nya auktioner.

Hur stänger jag av mailnotiser från Loppla?

Om du är registrerad som uppköpare får du just nu mail dagligen om nya auktioner som lagts ut på Loppla. Vill du inte ha dessa kan du gå in under Mitt konto / Notiser och registrera dig som Säljare. Du kan då fortfarande köpa prylar, men får inte notiser om nya auktioner.

Hur gör jag för att avsluta mitt konto?

Kontakta oss på info@loppla.se så hjälper vi dig.

Vilka är Loppla?

Loppla AB är företaget bakom tjänsten. Grundare är teamet bakom Sveriges största loppsarrangörer Stockholmsmarknader AB.

Finns Loppla i hela Sverige?

Än så länge är fokus på Stockholms län, men även kringliggande län har möjlighet att sälja och köpa via Loppla. Så småningom är planen att Loppla ska finnas i hela Sverige.

Var hittar jag användarvillkoren för Loppla?

Här: https://loppla.se/user-terms

Hur kontaktar jag Loppla?

Du når oss via epost: info@loppla.se.

Någon fundering?

FRÅGA